Followers

Saturday, August 13, 2011

~ INFO KESIHATAN - TIROID ~

Assalamualaikum..pagi ni aku tak nak cerita pasal tips cinta lagi..tapi nak kongsikan info kesihatan dengan kalian semua...penyakit yang akan aku kongsi kan dengan kalian ialah TIROID..kenapa penyakit nie?? tak der penyakit lain ker?? sebab aku salah seorang yang mengidap tiroid..

mula dikesan?? awal tahun 2010..bila aku batuk, akan ade benda bulat di leher aku...macam tersembul keluar..eee...bunyi macam ngeri tak?? huhu....sejak itu aku berulang alik ke hospital...

macam mana rupa tiroid nie?? ia datang dalam pelbagai bentuk..hahaha..yang aku alami, sebesar bola ping pong..besar tak?? tak sangat kan? kalau sebesar bola sepak tu yer lah besooo....:p


kalau orang nampak tiroid nie, orang akan pelik...aku ni perempuan ke lelaki..awat ade halkum?? tapi halkum aku bulat...tak tajam macam lelaki tu,halkum aku kat tepi leher, bukan kat tengah leher..hahaha....*gurau kay*..aku perempuan..PASTI!!!

simpton tiroid??
- kadar denyutan nadi yang lemah (60 kali dalam seminit)
- kelenjer tiroid yang membesar
- kulit yang pucat, kekuningan, kering
- kuku yang rapuh
- rambut yang kering dan mudah gugur
- suara berubah menjadi parau dan serak
- pertuturan lambat
- sejuk apabila orang lain berasa panas
- letih
- kemurungan
- berat badan bertambah
- sembelit
- lidah tebal
- kejang otot
- jari jemari yang kebas
- tidak subur, jika hamil kandungan mudah gugur dan aliran haid bertambah


(kebanyakan simpton di atas aku dah alami..tapi yang akhir sekali tu belom lagi kay!!! )


kalau kalian korang nak tau pasal penyakit ni dengan lebih lanjut, boleh lah bertanya kepada doktor yang beehampiran dengan anda...jangan gi tanya dekat kaunter pertanyaan shopping kompleks plak...memang sampai malam raya lah korang tak dapat jawapan...huhu...

iera:- setiap penyakit ada ubat nya..sakit hati??

4 comments:

Komen anda dihargai.