Followers

Tuesday, April 30, 2013

10 Perkara Yang Kita Perlu Buat Bila BERGADUH Dengan Pasangan...





1) Jangan Bersyarah

bla bla bla bla bla bla...si dia baru nak bukak mulut, kita da sambung balik...bla bla bla bla bla...ermmm...lau macam tu, sampai malam raya tak selesai masalah....

seharusnya kita lebih fokus kepada masalah yang timbul dan cari jalan penyelesaian..iyer..aku tau lau dah namanye pompuan,mulut tu mesti gatal nak bersyarah..tu la...suh jadi pensyarah tak mo...bila dah gaduh..sibuk nak bersyarah plak...hahaha... tapi seelok-eloknya,elak kan la bersyarah alau lebih moleknye, elakkan membebel...peringatan tu untuk aku gak...hahaha..MZ dan bebel berpisah tiada....:))

2) Jangan Balas Dendam

oooo....b buat kat syg tak per?? tggu la nasib b, syg balas balik...ishh!!! tak mo tak mo...tak baik buat macam tu..tapi kadang-kadang aku pon rasa nak buat macam tu bila tengah gaduh ngan si dia...tapi itu dulu, sekarang tidak lagi sebab aku tak de pasangan..lalalala.....

memang bila kita dah balas dendam,kita rasa puas hati..tapi rasa puas itu hanya sementara..percaya lah...bersabar dan selesaikan dengan tenang, nescaya kalian akan temui kebahagian...hahaha..aku rasa nak gelak guling-guling tyme tulih entri ni....


3) Jangan Tinggikan Suara

ermm...lau bab ni...aku pon kalah kot..sebab aku ni tyme gaduh ke idok,memang tinggi je piching suara aku ni...hahaha...tapi kalau tyme gaduh, aku lebih suka senyap...betol la wei!! tak caya ke aku ni penyenyap bila tengah gaduh?? tak caya tanya si dia...hahaha... aku lebih suka nangis kot bila gaduh...aku cuma akan bercakap bila aku rasa nak cakap, yang lain..hurmm...simpan dalam hati...sampai makan hati....:))

bila bergaduh...jangan biarkan emosi menguasai anda...yeah!!! ingatlah pesana itu wahai MZ... :p
entri emosi DI SINI..


4) Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif

ni yang paling takut tyme gaduh..maklumlah..bila gaduh ni, bende kecik pon boleh jadi isu...pasal pen pon leh gaduh...ermm..seelok-eloknya, sebelum nak cakap pape, baik pikir dulu..kalau tak, terlepas cakap bende yang sensitif...lagi bertambah gaduhnya..bukan lagi elok...ye ke idok??

antara perkara sensitif yang aku rasa tak perlu nak ungkit tyme bergaduh...pasal family, pasal pelajaran, pasal kerja, pasal ex2 si dia dan sewaktu dengannya...


5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil

apakah bende kecil yang di maksudkan??selain daripada isu pen tadi...aku rasa isu kecil tumacam isu 2-3 bulan lepas...tak payah nak ungkit kot..kalau isu 2-3 bulan lepas, konfem-konfem isu tu dah setelkan?? so buat ape nak timbulkan balik...

selesaikan masalah yang sedia ada, masalah yang lalu yang dah memang selesai tu, tak payah nak ungkit balik.....



6) Mendengar Dengan Teliti

Walaupun susah nak dibuat tapi kita kene buat gak..haha...dan aku tau, kalau perempuan ni beriya dengar apa yang si dia cakap, tapi dalam hati konfem tengah balas apa yang dia cakap...kan? kan? kan? aku tau la...sebab aku selalu buat..lalala...

tapi bagi aku, tu lebih baik kot, daripada kita balas apa yang dia cakap..baik kita tatap mata dia, dengar apa yang dia nak luahkan...dan kalau nak menjawab pon, jawab jelah dalam hati..hikhik...


7) Fokus Satu Isu Pada Satu Masa

selesaikan satu satu..atau lebih mudah..jangan gelojoh!!!..sebab bila kita mula bercakap tentang hal yang banyak dalam satu masa, kita pon serabut tak tau nak selesaikan yang mana..

bila dah selesai,boleh la setelkan isu lain plak...adeehhh..banyak sangat masalah ni.. :p


8) Jangan Serang!

Biasalah, dah terlalu marah sangat, kita mula lah “naik angin”… tapi sebelum korang buat bende ni, baik korang tanya si dia.."b, awak nak main serang-serang tak??"...hahaha...

aku rasa tak payah serang lah..lagi buruk kan keadaan...ishhh, ganas sangat tu kalau nak serang..dah macam rimau dah gaya nyer...hurmm....aku pernah kene serang..dengan pompuan meroyan...lalalalalala....:p

9) Mesti Hormat

"kalau kita nak orang hormat kita, kita perlu hormat orang dulu"...

kata-kata tu dah cukup buat kita sedar yang kita kene saling menghormati....tambah lagi bila dengan insan yang kita dan berniat nak hidup dengannya, lagi lah kene hormat...kalau tyme bercinta pon da tak hormat...tyme kawen cane plak??errmm...pikir-pikir kan lah... :))

10) Jangan Tinggalkan



tak mo..tak mo..tak mo...jangan buat keputusan terbru-buru..berpisah bukan jalan penyelesaian...setiap masalah ade penyelesaiannya..percayalah...

yang lelaki pon satu..kalau perempuan cakap yang die nak berpisah, sebenarnya, jauh dilubuk hati mereka, mereka tak inginkannya...mereka saja nak korang pujuk..nak bermanje..haaa gitu....ada faham ke tidak wahai lelaki?? rendahkanlah sikit ego mu itu untuk pujuk pasangan anda..percayalah..kami kaum hawa ni tak kan pijak ego anda itu...:))

tapi kalau PUTUS jugak..nah!!! MZ bagi tips putus cinta kat SINI

p/s : percayakah anda, tyme penulis buat entri ni, die sedang terkekek-kekek ketawa dalam hati?? sebab semua senarai di atas, ada kaitan dengan dirinya..ok bai!!! :p

2 comments:

  1. Salam MZ.. Awak terpilih untuk dapat Tea Tree Dry Skin Relief tu..
    Sila refer 4 PEMBACA BERTUAH!

    Mohon beri details segera.. Tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...MZ da email kan details...tq Rosmiza Ali... :))

      Delete

Komen anda dihargai.