Followers

Thursday, August 4, 2011

~ jom belajar wat kek belang-belang ~

pagi ni aku macam rajin sikit nak update blog...*gaya lah sebelum nie rajin sgt...:p
maka dengan itu aku akan ajar kalian semua membuat kek belang..
sebelum tu, kene tau asal usul kek belang nie..
apa?? dah tau?? ok..
dah tau leh teros skip kat gambar bawah..hahaha...

aku pon tak tau mana asal kek belang2 macam kuda belang nie..
korang tau??
kalau tau, dengan pantas kongsikan dengan aku yer.....

cuma yang aku tau dan pasti, adek beradek perempuan belah ibu aku..*fuuhhhh.....
sangat suka buat kek ini..
sebelum nie aku suka makan jer...

tapi setelah..
en.BF...bakal mak mertua..bakal bapak mertua menyukainya, aku pon membuat keputusan untuk belajar..huhu...
lupa nak bitam en.scandal pon suke...hahaha..*ader kerrrrrr??????

ok2..teros ubah topik..
bahan- bahan yang diperlukan ialah.....

KEK BELANG untuk 1 ADUNAN...

- gula halus 1 cawan (diayak)
- *telur 3 biji
- tepung gandum 1 cawan (diayak)
- susu pekat 1 sudu besar
- baking powder 1 sudu besar
- milo 1 sudu besar
- perasa vanilla 1 sudu besar

*tiap adunan kene guna 3 biji telur..maka lau nak wat 2 adunan, 6 biji telur..lau nak buat 3 adunan, 9 biji telur...korang pandai kira kan?? aku tak larat nak taip smp 100 adunan..hahaha...
bahan lain?? cuma tambah satu jer...faham??
sebagai contoh...

untuk 2 adunan...


gula halus 2 cawan (diayak)
- *telur 6 biji
tepung gandum 2 cawan (diayak)
susu pekat 2 sudu besar
baking powder 2 sudu besar
milo 2 sudu besar
perasa vanilla 2 sudu besar



langkah seterusnya...
lihat gambar dibawah...


masukkan bahan- bahan mengikut urutan seperti di atas...
telur masuk kan pelan2 yer....
lebih mudah, pecah kan kesemua dalam 1 mangkuk, kemudian tuang sebijik2 ke dalam mangkuk adunan...

pukul lah bahan- bahan tadi sehingga kembang..
macam mana nak tahu dah kembang??
ada kah sekembang payung?? kembang semangkuk??
 adunan akan dianggap kembang dan dipukul sebati bila....
ade timbul buih- buih di adunan tersebut...
bila nampak adunan dah ade tompok-tompok lubang...
haaaa...dah sebati lah tu..
boleh lah berenti pukul..
lenguh tangan pukul lama- lama nanti....

kemudian...


bahagi kan adunan tersebut kepada jumlah warna yang kita hendak..
seperti gambar diatas ialah warna wajib yang aku n ibu akan buat..
tak mau banyak2 sangat..
takut tak nampak belangnya nanti...

kuning- adunan asal..
merah- sirap ros
coklat- koko
hijau- pewarna hijau

selepas itu,


letakkan adunan berselang seli warnanya ke dalam loyang yang menjadi pilihan hati...
buat sampai lah adunan tadi abis...
agak- agak nak siap wat belang- belang nie..
boleh lah panas kan oven 
170darjah celcius selama 45- 60 minit...(mengikut jumlah adunan)

untuk keyakinan, ambil lidi satay, cucuk ditengah-tengah kek..
bila tiada sisa yang tinggal di lidi, maka...
kek sudah sempurna di bakar..
tunggu sejuk dan sudah boleh dijamah..
sesuai juga dicicah dengan air teh...
hahaha...macam chef daaaa....:))


di atas adalah kek belang dua adunan...


begitu lah rupa belang nya....
amacam??
lawa??
hahaha...
rasa mesti sedap..
hasil usaha ibu dan anak...:))


zoom in sikit...
errmmm..lazat tau!!!

SELAMAT MENCUBA...

emok:- kalau sedap hebahkan kepada yang lain..kalau tak berapa nak sedap, anggap jer entri ni tak pernah wujud...huhuhuhu..:)) *tulisan kecik..malu..

emok lagi:- sebarang keTIDAKFAHAMAN...leh lah tanya yer....

2 comments:

  1. ira. sila pos ke umah aku ye =)

    ReplyDelete
  2. wow!!! menariknyer resepi nie..mmg ptutu cuba,lg2 nak raya.kek ni comel...

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.