Followers

Wednesday, March 28, 2012

Kisah Hari Kedua (20032012) MZ di HTAR,Klang...

Hari Kedua - 20032012

Sedang lena dibuai mimpi..."Mahirah..bangun mandi yer..pakai baju bedah ni..tali ikat belakang..jangan pakai pape kat dalam yer"..aku yang tengah-tengah mamai pon tengok jam..pukul 6 suku da...bermalas-malasan aku pon g la toilet..

Dalam toilet duk pk ni..aduhaiii..camner aku nak pakai baju bedah ni?? Tali kat belakang..tak pakai pape kat dalam..aisshh..tapi dengan kepakaran yang ada,aku berjaya gak pakai baju tu..hahaha..tapi pakai kain hospital kat luar..segan wooo..nanti orang nampak ape yang tak sepatutnya..tak memasal jer..lalala...

Pukul 7 pagi, doktor datang...nak masuk kan jarum kat tangan aku..yelah,dari malam tadi tak makan+minum..kene la masukkan air dalam badan..kang tak payah bius,aku pengsan dengan sendirinya plak..;))

woowwww..tak sangka aku tempuh jugak bende ni
aku dah la takut jarum
hikhik :p
Pukul 7.30 pagi...ibu,ayah & akak aku datang..hehe..aku sambut mereka dengan senyuman..bahagia sangat sebab sebelum masuk bilik bedah,family ade disamping aku...

Aku pon da bersedia..yelah,tak boleh nak neves-neves, nanti tekanan darah aku naik..tak pasal-pasal jer kene postpone..lalala...aku pon bergurau senda la dengan ibu,ayah & akak aku...staffnurse datang bagi aku makan ubat..aku pon telan je lah..tapi tak boleh telan air banyak sangat..so,seksa gak la aku nak telan tiga bijik ubat dengan kuantiti air yang sikit :((
7.45 pagi...masanya telah tiba..aku kena baring tas katil yang saiznya kecik skit dari katil wad..aku ingat ke nurse nak angkat aku naik atas katil..tapi hampehhh..kene naik sendiri la babe..agpon aku kan larat lagi nak jalan..huhu..masa baring tu..aku memang pakai baju bedah kaler putih tu jer..so, bila baring,tak nampak la bahagian belakang badankan??..ade dua staffnurse tolak aku ke dewan bedah..huhu..seronok sangat nak kene bedah ni..siap lambai-lambai ag kat family aku..babai ibu..babai ayah..babai long...jap ag kita jumpa k..:))

Masuk je dewan bedah...wooowww..sejuk giler..kuat giler aircond dalam dewan bedah ni...beso gak la dewan bedah tu..ade dua staffnurse, dua staff lelaki, seorang staff perempuan,tiga pelajar pelatih & aku...*kira sendiri ade bape orang ek*..huhu...aku pon tengok jer ape yang dorang buat...dorang check rekod aku..staff lelaki tu buat lawak......lepas tu...................

"Mahirah,bangun yer....operation awak da selesai..bangun yer"..Ya Allah...sakit nya leher aku..Tuhan aje yang tahu..dengan keadaan dewan bedah yang sejuk..tibe-tibe...eh..eh..eh..mana baju aku?? Dorang bogelkan aku ker tyme bedah tadi?? *tangan aku da meraba-raba bahagian dada nak cari baju..tapi memang tak de baju..aku ditutup dengan selimut putih jer*...dengan keadaan leher yang sakit+pikirkan badan aku tidak berbaju..aku merengek-rengek macam budak kecik..tyme tu aku rasa nak turun je dari katil..nak lari kuwa dari dewan bedah tu..:))...*tapi nanti lau aku lari,ramai plak yang pengsan tengok aku*..hahahaha..

Aku merengek kuat sangat,sampai staff tanya kenapa?sakit ke Mahirah?? Aku anggukkan kepala jer..die kate "tunggu kejap ek..kejap lagi kami anta awak masuk wad"...aku mamai lagi tyme tu..kesan ubat bius kot..tapi masih boleh dengar ape yang staff-staff hospital tu sembang..."Akak,da pukul berapa yer??" Tnya seorang..Seorang lagi jawab "owhhh,dah pukul 11.30"...terdetik dalam hati aku,"apeeee?? 11.30?? Lamanya aku dalam dewan bedah ni..pukul 8-11.30...mesti lama ibu ayah & akak aku tunggu aku..."..aku masih merengek...sejuk+nak pakai baju+malu...tangan kanan rasa dipam-pam (amek tekanan darah)...pastu dengar bunyi mesin nadi tu..apetah nama mesin nyer..lepas tu,mulut aku ditekup dengan bende oksigen tu...ermmmm...masa tu,aku hanya bersyukur sebab pembedahan aku berjalan dengan selamat & berharap aku ditolak keluar ke wad cepat sikit..leher aku sakit sangat...:((

"Mahirah...kami akan bawak kamu ke wad yer.."..aku nampak ramai staff hospital keliling aku..& mereka pindahkan aku ke katil beroda itu...yeeeehhhaaaa...akhirnya aku diangkat juge oleh mereka...lalalalala...masa aku ditolak ke wad,aku nampak ibu,ayah & kakak aku pon ikot aku ke wad...sayu sangat tyme tu..dengan keadaan aku yang masih dibawah pengaruh bius..aku nampak dorang senyum..bersyukur kerana aku selamat jalani pembedahan....

Alkisah sampai di wad 3A,no 28...katil bergerak didekatkan dengan katil wad..."Bangun sendiri yer Mahirah..gerakkan kaki dulu ke katil wad..lepas tu angkat kepala pulak"..fffuuuhhhh..dapat tak korang bayangkan keadaan aku masa tu?? Dengan leher yang sakit...kat tangan aku ade jarum bersambung dengan bungkusan air masuk dalam badan melalui urat...kat leher aku ade tiub yang bersambung dengan botol mengisi darah tyroid..aku kene alihkan badan aku sendiri ke katil wad tanpa bantuan sesiapa...masa tu aku nak je minta tolong angkat aku..tapi mulut tak boleh nak bercakap...aku nampak nurse lelaki tu, nama Ishan...owhhh,Ishan..tolongla aku yang tidak berdaya ni, aku tak larat nak alihkan badan ke katil...*tapi tu sume dalam hati je*..aku alihkan jugak badan aku ni ke katil wad..aku nampak family & ex-bf aku ade kat hujung katil aku...aku senyum...aku rasa dorang nampak kot aku senyum..huhu...macam mana lah rupa aku tyme tu kan?? Mesti selekeh...eeeeee...:p


masih mampu tersenyum..
semua kerana ibu :))
lurve u ibu...
nampak tali dileher aku tu??
disambungkan ke
ni lah botol yang mengisi darah tyroid aku tu...
macam botol air bawak g sekolah kan??
hahaha.....
eeeee....darah lah....
Aku tak banyak bergerak sangat tyme tu...ibu berbisik kat aku yang 'kawan' aku nak datang kejap lagi..aku cuma senyum jer...aku terbaring..mata tengok keliling..pastu terlelap..tersedar..pastu terlelap..tersedar..terlelap..tersedar..terlelap..tersedar..terlelap..tersedar..terlelap..tu je lah yang aku mampu buat....dengan tidak semena-mena...uuuwwweeeekkk....aku muntah..kesan ubat bius...tyme tu family aku pegi beli makanan...'Kawan+ex-bf' dah menggelabah tak tau nak wat ape...aku rileks jer..dah muntah,pastu teros terlelap balik...hehehehe...sori yer!!! :))

Selepas dibedah...aku hanya terbaring & tido..kesan ubat bius tak hilang lagi...aku pon tak tukar pakai baju wad sebab tak larat nak tukar...pukul 2 petang, sume pelawat balik..tinggal lah aku & ibu jer...ibu jaga aku kat wad..nak gerak kepala 2cm pon ibu yang tolong tolak kan kepala aku..sebab aku memang tak boleh nak bergerak langsung..

Petang skit,staffnurse datang & bukak air yang masuk melalui tangan aku...doktor pon datang & check aku..doktor kata da boleh makan...huhuhu...best nye dapat makan..tapi ape yang aku makan,semua aku muntahkan balik...dari petang sampai ke malam..aku makan & muntah...:((

Kesian kat ibu......malam tu aku berusaha bangun...nak g toilet..alhamdulillah...aku boleh bergerak..tapi kepala kene tunduk je lah..tekak tak sedap & aku muntah darah...sakit yang teramat sangat...masa tu da tak pikir selekeh+malu da...ibu pakai kan baju (pakai gak baju & kain hospital yang gedobok tu)...semuanya dengan bantuan ibu...

Malam tu, aku sedih tengok ibu yang tak tido, jaga aku...kejap-kejap aku tengok ibu letak kepala kat kaki aku...pas aku tersedar, ibu ade kat perut aku...bila aku tersedar, ibu tengah kipaskan aku...bila mata aku celik, ibu tengah tido kat atas kerusi sambil bersandar kat pintu...mengalir airmata aku tyme tu..kasihnya ibu..aku teringat aku muntah tadi..abih tuala, baju & tangan ibu...tapi ibu tetap sabar jaga aku...tyme tu aku pikir, kalau la aku tak kenang gak jasa ibu, aku memang layak digelar anak tak kenang budi...Ya Allah jauhi lah aku dari berperangai macam tu...aminnn....

Bila aku tengok muka ibu, aku sedih sangat...yelah, ibu tido pon tak lena..kejap-kejap jaga tengok aku ok ke tak..staffnurse kerap datang kat katil aku untuk bagi ubat..ubat tahan muntahlah..ubat tahan sakit la..panadol la..aku telan jer...yelah, ibu kate kalau kakngah ikot cakap doktor, nanti cepat sehat..boleh doktor kasi ngah balik rumah..ibu lagi selesa jaga ngah kat rumah sebab ibu boleh kemas rumah+tengok-tengokkan kak ngah....iyer bu..ngah telan sume ubat yang doktor bagi tu..ngah pon nak balik rumah ..ngah tak nak tengok ibu susah payah jaga ngah kat wad ni...

Aku hanya mampu berharap yang aku akan sehat 'sikit' keesokkan harinya sebab aku nak balik rumah..& aku tak sanggup nak tengok ibu bersusah payah jaga aku lagi.....

sempat angkut binatang ni..
teman aku kat hospital
:))


Sambungan ke Kisah Hari Ketiga (21032012) MZ di HTAR,Klang....

1 comment:

  1. mmg la time bedah tak pakai apa2, cover dgn drape jer masuk ot lepas kita pengsan derang trus tanggal baju bedah tu dik.....huhuhu

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.