Followers

Tuesday, March 27, 2012

Kisah Hari Pertama (19032012) MZ di HTAR,Klang...

Assalamualaikum...Alhamdulillah..akhirnya pembedahan untuk buang kelenjar tyroid aku belah kanan,berjalan dengan lancar..aku amat bersyukur kepadaMu Ya Allah....*sila baca entri ini MZ hidap kanser???

seperti yang kalian baca kat entri aku yang lepas,aku perlu buat pembedahan buang kelenjar tyroid ni sebab ada tanda-tanda kanser..maka,sebelum ia lebih mendatangkan kemudaratan kepada aku pada masa hadapan,doktor pon syor kan agar ia dibuang sahaja...

So,entri kali ni aku nak stori mori kat korang pasal pengalaman aku 'tinggal' 4 hari 3 malam kat Wad Pembedahan Perempuan,Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR),Klang tu...aku rasa entri kali ni agak panjang berjela yer...agak-agak korang tak larat nak baca,leh la sambung esok lusa..Нёнё☺☺нё ...

Hari Pertama - 19 Mac 2012

Aku,ibu & ayah terus la menuju ke HTAR...walaupun tarikh bedah adalah esok,tapi aku cuak gak..yelah,aku rasa macam aku tak sakit jer..tibe-tibe kene masuk wad plak..mau aku tak cuak..huhu...kami pon pergi la daftar..ermm,perkara yang aku sedih time daftar bila pekerja tu kate Guarantee Letter (GL) ayah aku tak leh guna untuk tanggung kos pembedahan aku..masa tu,aku rasa nak bagitau jer kat ibu & ayah yang aku tak nak buat pembedahan ni..sebab aku da nyusahkan mereka..kene bayar bil hospital secara tunai...*baru la aku tau GL hanya boleh guna untuk anak bawah 21 tahun..aku bukan 20 tahun ker???hahahaha..memang tak lepas la weiiii..aku dah 25 tahun kottt*...

Tapi proses pendaftaran tu berjalan dengan lancar..& kami terus ke Wad Pembedahan Perempuan 3A untuk proses mendaftar masuk wad plak..nurse yang bertugas pon terangkanlah pape yang patut..wooowwww..ramainya nurse lelaki..teruja aku..hahaha...terus lupa yang aku sakit..tteeeetttt...nurse tadi pon pakai kan tag (ala-ala gelang) yang tertera nama aku kat pergelangan tangan aku ni...lepas nurse tunjukkan katil aku,no 28, aku ajak ibu & ayah beli roti & air..maklum la,dari pagi tak makan..takut nak kene bedah,sampai hilang rasa lapa..huhu...

Masa turun ke bawah, pergi koperasi hospital..aduhhh..malu ni..sume dok pakat pandang tangan aku..ade tag..tapi jalan bukan men laju lagi..dengan pakai suar jeansnya..dengan tudung berlilit-lilit bagai..mesti dorang tertanya-tanya mana tempat yang aku sakit kan??hahahaha....

Lepas beli makanan,ayah & ibu pon balik..maka,secara rasminya aku jadi pesakit HTAR..aku pon rasa kelakar gak,aku tak sakit,tapi duduk wad bagai..bila tengok aci sebelah katil aku ni,aku pon rasa macam nak sakit tyme-tyme tu jugak tau..mana tak nya,aci sebelah ade kencing manis & darah tinggi..belakang katil aku ade akak tu kene kanser paru-paru..orang tak sakit pon leh jadi sakit tau...*aku doakan mereka sihat kembali*

maaf jika ade yang tak faham..
tulisan 'doktor' kan...
hehehe....

Errmmm,busan gak tinggal kat wad tyme tu..tambah lagi untuk orang yang sehat macam aku..kan!!! :)) masa lunch, nurse datang bawak makanan..hahahaha,lawak la wei..aku kene makan makanan hospital..orang kate makanan hospital tak sedap...errmmmm...sape yang berani kata makanan hospital tak sedap??? Bukan TAK SEDAP la...tapi KURANG SEDAP...hehehe...makanan sume rasa macam ada ubat jer..:)) aku makan sikit je tyme lunch..kalau tyme tu aku kat rumah,mesti aku da bedal nasik 2 pinggan...:))

giler TAK SEDAP???
sedap lah...aku rasa macam nak mintak tambah jer...
hehehehe...:p

aku cakap tak caya..
makanan spital sedap..
tengok aku makan..
sedap kan...:p
Tu pasal makan..ni pasal baju hospital plak..aduhai..malu nye aku nak pakai baju hospital *tak sedo diri tu sakit :p*..sebelum masuk wad lagi,aku terbayang baju hospital yang beso gedobok tu..kain yang besoo tu..tapi nak tak nak aku kene pakai gak kan..untuk ari pertama,aku pakai baju hospital dengan seluar jer..kainnya aku tak pakai sebab tengah tak sakit..kalau sakit???? Nak tak nak kene pakai ler jugakkkk....:p

Disebabkan esoknya aku sorang je pesakit yang akan menjalani pembedahan,maka doktor & nurse selalu la datang kat katil no.28 untuk tengok aku..macam-macam la soklan kene jawab..beselahkan..aku jawab pape yang patut jer...sekumpulan doktor datang,doktor pakar bedah tengok benjolan dekat leher aku ni..die terangkan lah serba sikit pasal pembedahan yang akan aku lalui esok..."Mahirah,esok kami akan buang sebelah kelenjar tyroid kamu..kami akan kaji benjolan kamu tu, jika benar ia kanser tyroid..kami akan call kamu untuk buat pembedahan buang kelenjar belah kiri plak..kemudian,selepas pembedahan,kamu akan ade parut kat leher..tak panjang yer..pendek jer..*sambil tunjukkan panjang parut kat leher aku*..ok..kita jumpe esok..jangan takut yer..semuanya akan berjalan lancar...

Terima Kasih doktor..ucap aku pada doktor yang bagi keterangan kat aku panjang berjela tadi..fuuhhh...datang kat katil sampai 10 doktor..cuak aku...da macam samseng..hahaha...

Tibe-tibe..."Mahirah!!!!! Pergi kaunter depan yer..jumpa pakar bius!!!"..woowooowoo...suara nurse bukan men kuat lagi yer..satu wad boleh dengo die panggil nama aku..:)) aku pergilah depan jumpa pakar bius..diterangkan kat aku plak ape yang akan die buat kat aku esok.."Kami akan bius sepenuhnya pada awak..so,awak takkan sedar langsung ape yang jadi kat awak..awak demam sikit yer?? Jangan takut..semuanya akan berjalan lancar..insyaAllah.."..kemudian,nurse yang jerit tadi berkata "untunglah ko Mahirah,esok ko sorang je yang kene bedah..doktor..staffnurse sume bagi perhatian kat ko lebey lerr"...aku cuma senyum jer...hikhikhik...*saya nak nurse laki yer...hahaha..die tak dengar..aku cakap dalam ati jer..lalalala*

Malam hari pertama aku kat wad ni memang tak best...staffnurse asik datang jer dari katil ke katil..nak check tekanan darah..nak check suhu badan..tambah lagi aku demam 'sikit'..tiap masa la dorang amek suhu badan aku..tapi aku rasa aku tak demam pon..tapi dorang lebih tahu aku demam ke tak..kan!!!!..owhh,lupa nak bitaw..petang tu ABG KAUNTER KLINIK OTORINOLARINGOLOGI datang tengok aku...lalalala :))

mujo dapat katil tepi..
dapat gak aku tengok kesibukan HTAR ni...
mana tau jumpe jodoh ker..
hahaha..sempat lagik nih...:))

Tengah aku syiioookkk berbaring,tibe-tibe datang la doktor pelatih dari UKM...die datang nak tanya pasal penyakit aku..die nak buat report pasal aku..Dr.Yap Choon Fong buat macam-macam la kat aku..siap suruh bukak baju lagi..nak check paru-paru katanya..huhuhu...giler tak cuak..cuak+malu pon ade tau..tapi doktor pompuan takpela...lau laki, aku buat-buat pengsan..hahahaha...

Pukul 12 malam, aku da stat berpuasa..busannye la tido kat wad kan?? Setiap jam mesti aku terjaga..yelah,yang muntah-muntah..yang merengek-merengek...macamne lah nk tido..tapi da nama pon hospital..macam tu la..kan...

Akhirnya...aku tertido jugak selepas update keadaan aku kat FaceBook..huhu...mujo ade belekberi..tak la busan sangat aku duk wad ni...:))

Sambungan ke Hari Kedua MZ di HTAR,Klang.....

2 comments:

  1. semoga awk cpt sembuh ye ! =)kalau sakit lagi dtg jumpa sy. saya nure tp student nurse je la hohoho

    ReplyDelete
  2. heeheheh..alhamdulillah sume da selamat kan..

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.