Followers

Wednesday, January 20, 2016

Tips Meriahkan Susu Ibu Versi MZ


sejak aku mula kerja ni...seminggu dua kali aku akan balik Kuala Selangor...hantar susu Maima...Maima makin membesar...makin kuat minum susu...aku tak boleh bajet yang dia akan minum 2oz sampai ke besar...bila dia da menginjak 6 bulan, mungkin dia kan minum 5oz...so, aku memang kena rajin pam susu...walaupun memang rasa penat sebab kerja, balik rumah uruskan suami dan kerja rumah lagi, tapi bila teringat muka Maima..hilang penat...Allah...sebab tu aku setuju bila Incik Suami nak letak nama Maima...kenikmatan...

kadang2 aku risau...risau susu drop...yelah,sebab penat kerja kan..pam memang pam,tapi kalau kita penat dan tension pon boleh jadi faktor susu drop..aku kalau boleh tak nak la makan milk booster tu...sebab aku ade gak baca blog Asiah Maharam yang ada je ibu2 boleh kumpul stok susu tanpa supliment...so aku pon cuba la...hihi...

aku nak kongsi dengan korang apa yang aku buat nak bagi susu meriah dengan jaya nyer...kira ni lah milk booster aku buat masa ni...kini yer...akan datang taktau... :)



Aisya Maima...setiap kali pam...aku akan tengok Maima...kalau tyme tu dia ada kat Kuala Selangor, aku belek la muka  & video dia kat dalam oppo aku ni...kalau dia ada sekali dengan aku, biasa aku akan bagi dia menyusu sebelah, sebelah lagi aku pam...betul..serius menjadi...susu akan melimpah bila kita pam sebelah, dan sebelah lagi anak kita menyusu...tak percaya? try la...

Tyme tengah pam ni..pikir benda yang indah jer..takmo tensi-tensi...kalau aku,aku suka pikir kan Maima...sebab aku rasa kenikmatan yang luar biasa bila dapat dia...hilang rasa sakit bersalin...nikmat menjadi seorang ibu...seronok...insyaAllah, sape2 yang bergelar perempuan,pasti akan lalui perasaan yang aku rasa sekarang ni...



Milk booster aku yang kedua...mesti lah Incik Suami...kadang2 kalau tengah pam tu, aku mintak dia urut tangan,urut kaki, urut belakang, kita akan rasa tenang...susu pon senang nak keluar...sebab akak Hana yang urut aku lepas bersalin tu ENTRI DI SINI ada bagitau yang urat susu ada kat belakang badan...tapi aku tak tau la spesifik nya kat mana...kang aku suruh Incik Suami urut, men tibai je kang, urat lain plak kena..haha..so nak selamat, aku suruh je dia urut belakang badan..bila kita tenang, insyaAllah susu pon senang nak keluar...



Selain tu, aku minum air sengkuang cina F&N tu...ada orang kata kalau nak lagi berkesan,beli sengkuang cina tu, rebus..air nya letak gula skit, pastu minum...tapi bila fikir balik tahap kerajinan aku tak berapa nak tinggi, aku beli yang dalam tin tu je..memang manis, biasa kalau aku minum mesti aku tambah air suam...alhamdulillah...setiap kali aku pam akan dapat 5oz hingga 8oz...tu pon aku rasa macam drop...drop ker?? pendapat pelissss...

yang penting...jangan lupa doa...doa mintak pada Allah SWT supaya susu badan akan sentiasa ada untuk anak..insyaAllah,kalau niat kita baik,Allah akan tunaikan...Allah SWT tu kan Maha Penyayang...

  • letak tangan di payudara kemudian baca ayat dibawah
    aku akan baca doa ni setiap kali nak pam susu...
  • berzikir dengan kalimah Ya Matin 70 kali setiap hari. boleh juga baca zikir ni dan hembuskan pada air sebelum diminum
  • baca doa untuk ibu-ibu "Ya Allah, permudahkanlah segala urusan kehidupanku,banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan...amin"
  • baca selawat dan bismillah sebelum menyusu dan mengepam susu

Banyak lagi makanan yang boleh membantu penambahan susu ibu ni...
  • makanan sunnah...kurma, kismis, madu...
  • lobak putih
  • bayam
  • brokoli
  • sawi
  • cekur manis
  • pegaga, daun pucuk betik, jantung pisang
  • kacang hijau,kacang tanah
  • daun kucai
  • petola
  • kacang buncis, kacang dal
  • pucuk betik
  • segala jenis roti
  • ikan tenggiri
  • sengkuang cina
minuman plak....
  • air masak semestinya...3 liter sehari
  • susu...ermm..aku tak minum susu...
  • longan kering....rebus..tambah gula skit..minum airnya..
  • halba...rendam dan minum airnya
  • oat
  • minum milo/ nestum/horlicks
  • minumair rebusan buah pala/ jus pegaga/ spirulina
  • soya
  • air kelapa, air kurma
  • air rebusan daun betik
  • lobak putih...parut dan kisar lobak, kemudian campur air suam

0 comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.