Followers

Tuesday, March 29, 2011

~ Cerita Aib Usah Disebarkan ~

assalamualaikum.....pagi ni igt nak cari pape info tuk artikel yang aku kene wat..
search2 kat internet, tibe2 jumpe lah info  DI SINI...so dalm ati terdetik..(bagus gak info nie...leh share kat blog)..

nape aku wat artikel tajuk nie?? sem ni aku n classmate yang lain kene wat majalah SASARAN...
so aku di tugaskan wat news dalam bidang keagamaan lah...hehehe....

so aku n kwn aku TATIE wat lah tajuk nie....
yelah....sekarang ni ramai owg kate wartawan ni suke cite pasal aib org ramai..
sejauh mana kebenaran nyer??

sebagai wartawan...kami hany melapor kan ape yang berlaku..
kdg2 bile kami nk rahsia kan bende tu, dgn sebab2 yang tertentu, masyarakat akn kate "kami mahu kan kebenaran"...son kami hanya lapor kan..
bile dah lapor...n tak kene gaya, macm nie lah jadi nyer..

dan timbul lah bagai2 pihak kate yang wartawan ni aib kn owg..hehehe..
aku berkata2 macm aku ni wartawan plak...insyaAllah..
ade rezeki nt...jadilah aku seorang wartawan..hehehe...


Allah Taala menyebut dalam Quran:
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ
“Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang keji dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat” (Al-Nuur: ayat 19).

Orang beriman sifatnya mengasihi saudara seagama dan sedaya upaya menutup keaibannya. Di dalam satu hadis:
يا معشر من قد أسلم بلسانه ولم يفض الإيمان إلى قلبه لا تؤذوا المسلمين ولا تعيروهم ولا تتبعوا عوراتهم فإنه من تتبع عورة أخيه المسلم تتبع الله عورته ومن تتبع الله عورته يفضحه ولو في جوف رحلة
“Wahai orang yang Islam dengan lidahnya sedangkan Iman belum sampai ke hatinya! Jangan kamu menyakiti orang-orang Islam, jangan kamu memalukan mereka, dan jangan kamu mencari-cari keaiban mereka. Sesungguhnya sesiapa yang mencari-cari keaiban saudara seIslamnya, Allah akan mencari-cari (membuka) keaibannya. Sesiapa yang Allah membuka mencari-cari (membuka) keaibannya, Dia akan mendedahkannya walaupun orang itu berada di dalam rumahnya”. (Hadis riwayat Tirmizi no 2032).

sebagai manusia kita tak lari dari melakukan kesilapan..macm tu gak ngan wartawan..bab tu lah kdg2 ade jer berita yg wartawan kene saman..kan3?? hehehe...
yelah..kadang2 bende ni jadi tanpa kita duga..bab tu kene sentiasa berhati- hati ape juga yang kita nak wat...
tmbah lagi dalam percakapan...terlajak perahu boleh undur..terlajak kata?? hehehe....

nota kaki:- kdg2 ayah aku pon bebel2 bile tgk wartawan yang tak abih2 nk interview owg (espeacially artis)..yelah..selagi tak menjawab soklan..selagi tu wartawan tu tny....hahaha..
smp ibu kate "hey ayah..awak jgn nak kutuk2 wartawan yer..anak awak tu pon bakal wartawan gak".hehehe..
SEMOGA MULUT IBU MASIN..N KATA2 IBU JADI KENYATAAN...AMIN......

2 comments:

  1. ira. rs2 ang nnt jd wartawan hiburan ka wartawan yg lapor2 kes2 curik2, eksiden cam kt metro tuh?

    ReplyDelete
  2. entah lah peng...aku pon tak pasti...tapi lau leh aku mls llah nk jadi wartawan hiburan nie..hehhee...tapi tak tau lah..lau de rezeki...aku amek jer...insyaAllah....

    ReplyDelete

Komen anda dihargai.