Followers

Monday, December 7, 2015

Nikmat Sakit Bersalin

Incik Suami dah jadi abah...
seronok lettew...
alhamdulillah

Tepat pukul 1.15 pm, aku masuk dalam LR...bila tyme macam ni, mata memang tertumpu kat jam jer..berkira bila semuanya akan berakhir sebab tak sabar nak tengok baby yang aku bawa dalam perut selama 40minggu 1hari ni...

Biasa la...masuk LR pon CTG masih melekat dekat perut...memang tak boleh nak elak...bacaan BP pon kena ambil berterusan sebab aku ada darah tinggi kan...bacaan gula pon kena ambil...mujur tyme tu bacaan 5.0...kira aku tak ada kencing manis la kan? hihi...perkara biasa orang kata, tyme ngandung macam2 sakit ade...alhamdulillah,semua nya dipermudahkan...

Bila doctor masuk, kena masukkan jarum kat tangan untuk masukkan air...yang ni aku marah!!sebab dua kali doctor tu cucuk tangan aku, lepas tu kata tak jadi sebab tak jumpa urat..sampai lebam kot...dah la aku ni takut jarum, dia lagi nak mainkan perasaan ibu mengandung...aishh...aku masih bertabah...

Tiba masanya untuk pecahkan air ketuban, tak sakit la...biasa jer..tapi bila air ketuban da keluar, masa tu bertambah sakitnya...Ya Allah...mulut tak berhenti sebut “La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin”...

Tyme sakit tu macam2 terbayang...ibu ayah, suami...dosa silam...dosa kat ibu ayah...dosa kat suami...macam2 benda aku pikir...sakit makin bertambah..bila aku contraction makin kuat, BP aku makin tinggi sampai cecah 178/90...

Rasa lama sangat nak lalui masa bersalin tu...rasa tak sabar nak lepaskan semuanya,orang kata bila anak da lahir, kita akn lega...sebab tu selagi anak tak lahir, aku resah..dengan sakit lagi...sampai satu tahap, aku kata kat Incik Suami aku nak czer, sebab aku memang tak tahan sakit...tapi suami suruh sabar...tak berhenti dia berzikir kat telinga aku...

Dan aku?? masih mampu lelapkan mata dalam LR...bila contraction datang, aku meracau balik...lepas tu zzzzzzz, sambung tidur...hahaha...bila teringat balik, rasa lawak plak...sebab sakit sangat, aku setuju nak ambil epidural (suntik kat tulang belakang)...tapi tak sempat ambil, sebab jalan dah terbukak 8cm...alhamdulillah...

Tapi betul la orang kata, dalam LR tu...riuh macam dalam stadium...haha..sebab apa? ibu-ibu yang ada pengalaman, mesti tahu sebab apa kan? Alhamdulillah...aku dapat barisan pompom gurl yang begitu semangat...dari jalan terbukak 8cm..sampai la Maima dilahirkan, staff nurse HKL tak berhenti beri semangat kat aku...tak sia-sia aku dan Incik Suami pilih HKL.. :)

Lepas Maima lahir, nurse bagi tengok sekejap jer..."cuba tengok puan dapat baby apa?....alhamdulillah...baby gurl, kataku...terus terbayang nama Aisya Maima yang Incik Suami idamkan tu...Maima dibawa mandi, aku ada beberapa perkara lagi perlu diselesaikan (keluarkan uri, buang darah beku, jahit-menjahit)...sakit?? tak laaaa....sebab aku tido tyme tu...hikhik..lagi pon masa tu tak pikir lain da...pikir nak tengok muka anak jer...

Dah siap semua,nurse bagi Maima kat pangkuan ku...Maima ternganga-nganga cari susu...Ya Allah..hebatnya kuasaMu..tanpa diajar, Maima terus menyusu...sebak...mengalir airmata...aku dah jadi ibu...

Sehingga saat ni,bila aku teringat balik tyme dalam LR, aku mesti sedih...tak sangka...dan Subhanallah...kuasa Allah...hebat sungguh kuasaNya...

Lepas Isyak, aku ditolak masuk wad MH3B balik...rasa macam artis,semua kawan-kawan tengok dan ucapkan tahniah bila aku melintas depan katil dorang...Maima elok je tidur sampai keesokkan harinya...kalau dia menangis malam tu, cuak gak aku nak buat apa...maklumla...1st tyme..hihi...seronok la wei...!!!!

0 comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai.